weronika
    Måste man ha olika val innan man söker till en gymnasium för jag har bara ett enda val och jag vill gärna gå på den gymnasiet men många säger att man måste välja tup 1-5 gymnasieval eller?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det är inte antalet val som avgör om du kommer in eller inte. Det är helt och hållet din slutliga betygspoäng som avgör. Är du övertygad om att du kommer ha så många poäng som krävs så kanske det räcker med ett val. Är du osäker så kan det ju vara bra med ett större urval av program och skolor som brukar ligga på en slutlig antagningspoäng som du tror att du kommer kunna klara av att nå.

    Via Gymnasieantagningens hemsida kan du se slutpoängen från förra året på alla skolor och program. Tyvärr är ju inte poängen en fast poäng eftersom den ändrar sig från år till år beroende på vilka som söker. Men du kan få en hum om vilken poäng skola/program brukar ligga på.

    http://www.gyantagningen.se/

    /Lena, Syv