Hej,
    utbildning till svetsare ligger i Sverige på gymnasial nivå.

    Du skriver inte hur gammal personen är som vill bli svetsare och det är viktigt att veta.
    För ungdomar under 20 år - finns möjlighet att söka till Industritekniska programmet (IN), inriktning Svetsteknik, som finns på följande gymnasieskolorna runt om i landet.

    För vuxna finns det utbildning inom Komvux - man vänder sig till den kommunen (vuxenutbildningen i kommunen) där man är folkbokförd. Även Arbetsförmedlingen kan köpa utbildning - om man är inskriven på AF. Och även företag kan anställa på "befintliga meriter" och utbilda internt eller köpa utbildning för en anställd.

    Du skriver om att personen har arbetat som svetsare i 2 år i hemlandet. Kanske validering kan bli aktuell?

    Annars så tänker jag också på vidareutbildningar för svetsare på Yrkeshögskolan. Du/ni kan kontakta utbildningsansvariga på yrkeshögskoleutbildningar och påtala att personen har redan erfarenhet av att ha arbetat som svetsare i 2 år, så kanske kan de ta in personen på sin yh-utbildning; det går också att göra ansökan till många olika yh-utbildningar och hoppas att man blir antagen.

    Du kan också kontakta Svetskommissionen; förhoppningsvis kan de ge bra tips.

    vänligen
    ANNA