elev

    Hej ! Jag är åk 2 i samhälleprogtram, och vill bli apoterkare sen, så jag vill börja läsa biolgi 1, kemi 1 och fysik 1 för att klara de från nu, för att jag har tid nu. Jag vill inte vänta tills jag får examen, jag vill klara de nu. Så hur kan jag plugga de? Frå jag betala till kommunen och studera på distans och göra prov?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    komvux brukar inte sälja kurser till privatpersoner, men du får givetvis fråga där. Jag tror du får Nej  som svar från komvux.
    För att bli behörig till apotekarprogrammet behöver du läsa fysik1a och 2, kemi1 och 2, biologi1 och 2 samt upp till matematik 4.
    Endast matematik 2 ingår i samhällsvetenskapsprogrammet som obligatorisk kurs, så du behöver läsa 2 extra mattekurser också.
    Totalt uppgår de studierna till heltid under ett läsår, det är därför som kompletteringen efter gymnasiet brukar ta ett år (i bästa fall).
    ***
    Fundera på att försöka byta till år1 på Naturvetenskapsprogrammet (inriktning Naturvetenskap) nu, när läsåret har (precis) börjat och byta är fortfarande möjligt. I annat fall råder jag dig läsa matematik 3b som valbar kurs om din gymnasieskola erbjuder det och även matematik 4 om det blir möjligt på din gymnasieskola.
    Det är möjligt att du kan köpa utbildning hos privata utbildningsanordnare t.ex hos Hermods-distans men där får du ju endast kunskaper och inga betyg. Sedan, när du är klar med gymnasiet kan du försöka hitta var du kan göra prövningar. Du kommer behöva godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4 (om huruvida du har betygen i fysik1a, kemi1, biologi1 eller matematik 2 och 3 kommer inte spela roll).
    I första hand rekommenderar jag försöka byta till NA/naturvetenskap nu, direkt (om det för dig är möjligt, så klart). Du blir i så fall ett år "försenad" men det blir du ju ändå i vilket fall. Byter du inte till NA/naturvetenskap, kan det ta ännu längre än 1 år efter gymnasiet att uppnå behörighet. Men "bara för att" sökande är behörig betyder inte att hen kommer in. Det är tuff konkurrens om utbildningsplatserna på apotekarprogrammet. Endast alla A-betyg i examensbeviset räcker ju inte. Utan extra-meritpoäng har man troligtvis ingen chans, för att antagningsgränsen brukar ligga så pass högt. Och du skulle kunna på NA/naturvetenskap för början planera läsa även engelska 7, matematik 5 och/eller matematik specialisering (och/eller moderna språk 3 och 4) - för meritpoängen.
    På Samhällsvet.programmet kan man också uppnå max meritpoäng inför ansökan till apotekarprogrammet (genom engelska 7 och moderna språk 3 och 4). Men du behöver ju också godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matte4. Och mycket höga betyg i alla kurser, typ i princip A i alla  gymnasiala kurser.