Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,
    enligt Skolverket, måste alla svenska gymnasieskolor som erbjuder de utbildningar där det är obligatoriskt att läsa moderna språk, erbjuda både Nybörjarkurser (alltså moderna språk 1) och fortsättningskurser (moderna språk 3) i franska, spanska och tyska.
    Hur skolorna löser det, praktiskt sett, är olika.
    Eleverna uppmanas vid ansökan till skolan uppge vilket språk de vill läsa som modernt språk. Om skolan ser att du är den enda som kom in och som vill läsa tyska 1, så kanske du får en fråga om du kan tänka dig byta till en annan kurs eller om du kan tänka dig läsa på en annan skola; ibland går också flera gymnasieskolor ihop och erbjuder läsa språk på sen eftermiddag på "någon" av skolorna - alltså elever från olika skolor samlas på en av skolorna och i språkgruppen ingår elever från olika gymnasieskolor, alltså - finns det olika lösningar. Exakt vilken lösning som just din gymnasieskola kommer att välja - fråga på skolan.
    Lycka till!
    Julia syv