amr

    hej, jag pluggade natur i gymnasiet men det gick åt helvete då jag började umgås med fel typ av människor och tog inte studierna seriöst, och nu är jag klar med gymnasiet och har så himla många f att jag helt ärligt inte vet vad jag ska göra, gjorde högskoleprovet och fick 1,85 men det där hjälper väll inte för jag behöver fortfarande gymnasieexamen och även behörighetskurserna, tänkte läsa till läkare. Problemet är jag har absolut ingen aning hur jag ska gå vidare nu. såg att man kan söka till prövningar men vet inte hur det funkar plus jag har för många F, så vet inte riktigt hur jag ska fortsatte, behöver hjälp.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan söka till Allmän kurs på en folkhögskola. Och du kan samtidigt boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    På komvux behöver du läsa mot examensbevis. Du kommer bygga på de kurser i vilka du har godkända betyg. För särskild behörighet till läkarprogrammet behöver du ha godkända betyg i Matematik 4, i Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2.
    **** **** *****
    Ännu ett sätt att få behörighet till högskolestudier är genom 3-åriga arbetslivserfarenheten (se info om "reell kompetens") men godkända betygen i kurser för Särskild behörighet måste du ändå ha, även om du får grundläggande behörighet genom Reell kompetens.
    Vänligen
    ANNA