Johan
    Jag hade tänkt tenta av Tyska 2 och Tyska 3, då jag kan tyska. Jag har inga betyg i dessa kurser sedan tidigare och har inte läst dessa kurser. Jag har fått möjlighet att tenta av dessa två kurser på två prövningstillfällen (Tyska 2 nu i februari och Tyska 3 i maj). Kommer dessa kurser räknas som vanliga individuella val i gymnasieexamen eller räknas de som kompletterade kurser? Kommer jag få söka i BI / BIex även om jag tentar av dessa kurser.

    (3an, naturprogram)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Johan,
    om din gymnasieskola inkluderar Tyska 2 och 3 in i utbildningsdokument "Examensbevis" - då har du inte kompletterat.
    I fall din skola utelämnar de kurserna från Examensbeviset och du får ett separat Studiebevis - då har du kompletterat med dem 2 kurserna.
    I fall du gör prövning på din gymnasieskola och med rektors tillåtelse, bör skolan kunna ta in kurserna i ditt Examensbevis, men du behöver fråga detta hos SYV & se även hur det skrivs in i din Studieplan. Du bör veta hur din Studieplan ser ut.
    ***
    Men det finns även ett annat "problem". Om jag förstod dig rätt, så läser du alla de "vanliga kurser" och Tyska 2 och 3 blir då extrakurser för dig. "Problemet" är att man bör ha exakt 2500 "vanliga" poäng i ett Examensbevis (och alla de övriga kurser bör vara markerade som "utökade kurser" i Examensbeviset).

    De "utökade kurser" räknas in i Jämförelsetal bara i två fall:
    1. om de är behörighetsgivande för en viss högskoleutbildning
    2. om de ger Meritpoäng.

    Moderna språk 2 ger inga meritpoäng och jag känner inte någon högskoleutbildning där den kursen är behörighetsgivande.
    Moderna språk 3 är behörighetsgivande i fall man söker utbildning "Lärare i språk" på Lärarhögskolan och i andra fall kan ge Meritpoäng (0.5), läs reglerna här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Summan "av kardemumman" blir att i fall Moderna språk (tyska) 2 och 3 blir markerade som "utökade" i din gymnasieexamen, då kommer inte Tyska 2 ge någon som helst skillnad men Tyska 3 kan ge dig Meritpoäng /i fall du inte söker "lärare i Tyska" utbildning på högskola - i fall du SÖKER lärare i tyska utb., då behöver du den kursen för behörighet/.

    Vilka kurser som din skola kommer att markera som "utökade" kan inte jag svara på. Enligt reglerna bör alla kurser - innan de påbörjas - skrivas in i elevens Studieplan och det bör framgå om kursen läses som programfördjupande, inom Individuellt val eller som utökad kurs.

    Programplan för ditt program finns här http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf

    och längst ner ser du hur programstruktur ser ut. Valfrihet finns mest inom Individuellt val, 200 p. men det är just EXAKT 200 POÄNG. Programfördjupande kurser kan läsas bara från den listan, som nämner alla kurer som FÅR LÄSAS som programfördjupande.
    Moderna språk får läsas som programfördjupande på NA.

    (En annan "fråga" som jag kom på nu... är: är det Moderna språk /tyska/ eller Modersmål /tyska/ som du kommer att få betyg i?
    Modersmål ger inte några Meritpoäng. Samma språk kan både läsas och tentas av som Modersmål eller som Moderna språk. Det är olika kursplaner och olika betygskriterier för Modersmål och för Moderna språk & olika behörighet hos lärare.)
    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig.
    Mvh Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen,
    för ca en vecka sedan fick vi på Fragasyv.se just den frågan som du ställer nu, se på http://www.fragasyv.se/fragor/utoekad-kurs-med-i-jaemfoerelsetal

    tyvärr så finns det inte ngt. enkelt svar att ge dig. Killen, som ställde frågan /se på länken ovan/ kontaktade Antagning.se som just räknar på betyg och gör antagning till högskola/universitet och fick standardsvar om att "utökade kurser räknas in i fall de ..." och så vidare men inte någon vidare förklaring.
    Om inte Antagning.se kan svara på frågan, vet vi inte vart vi kan hänvisa.
    Vi vet helt enkelt inte - hur betyg kommer att bedömas i detta fallet (fråga som också du ställer).

    Jag kan försöka själv också skriva till Antagning.se men det kan ta tid och jag vet ej när jag får svar och vad för svar jag får. Jag befarar att det blir en sådan "standardsvar" med en "regel" som vi redan kan.
    Gör du också ett försök - att få svar från Antagning.se på din fråga.
    Om du lyckas, är jag mycket tacksam om du berättar för oss - vad svaret blev.

    bästa hälsningar
    Milla SYV
    • : Den ursprungliga anledningen att jag ville tenta av Tyska 3 var så att jag kan byta bort Franska 3 där jag fick ett sämre betyg. Så Tyska 3 borde då räknas som en obligatorisk kurs, samtidigt som Franska 3 är oviktig. De individuella valen har jag redan fyllt upp och jag har får 2,5 meritpoäng (En7, Ma5, Ty3). Tyska 2 kommer alltså inte räknas med i betygssnittet, även om jag skulle vilja det?
    • : (inga modersmålskurser)
    • Milla : Om Tyska 2 räknas in eller ej i Jämförelsetal /betygssnittet/ beror på om den kommer att bli markerad som "utökad kurs" i ditt Examensbevis. "Utökade kurser" räknas in enbart om de krävs för behörighet eller om de ger Meritpoäng. Om Tyska 2 blir markerad som "utökad kurs" kommer inte det betyget spela någon som helst roll vid beräkningen av ditt Jämförelsetal. Det är så reglerna ser ut idag & någon förändring i reglerna på den punkten känner vi inte till. Mvh Milla SYV
    • : Om jag har läst en högre franska-kurs t.ex. Franska 4, kommer den då tas med i jämförelsetalet, även om den är en utökad kurs? Den ger ju i vanliga fall meritpoäng, men eftersom jag redan har 2,5 så ger den inget i mitt fall. Kommer den med automatiskt bara för att den ger meritpoäng i vanliga fall, även om jag inte vill ha med den?
    • Milla : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.
    Läs alla kommentarer