Jelena
    Hej, jag undrar vad som gäller eller vad det kan vara bra för om en arbetslös går på praktik? Måste arbetsgivare anställa efter en viss tid på praktiken? Vad gäller för övrigt?
    Tacksam för ett snabbt och utförligt svar!
    J.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jelena!
    Om en arbetssökande går på praktik, brukar den praktiken kallas för "Arbetspraktik".
    Hur lång tid som den arbetssökande får gå på praktik, beslutas i samråd mellan arbetsgivare, personen själv och den "instansen" som beviljar "insatsen"(arbetspraktik) och även då ofta står för ersättning till den arbetssökande under praktiktiden.
    Syften med arbetspraktiken kan vara flera, bland annat att testa och utveckla förmågor och skaffa mer erfarenhet av vissa arbetsuppgifter, eller att testa sina "vingar" i en ny bransch, men som mål finns det alltid att stärka möjligheterna för den arbetssökande -  en mer eller mindre varaktig anställning. Det företaget eller den organisationen som tar emot en praktikant utser, som oftast, en eller flera handledare som blir ansvariga för praktikanten under praktiktiden .

    Det är inte alltid som praktiken leder till anställningen direkt när praktiken slutat. I vilket fall, vid praktikperiodens slut har den praktiserande rätt att få ett intyg om genomgången praktik.

    Vad gäller ersättning till den arbetssökande: Om praktikplatsen förmedlats genom AF (Arbetsförmedlingen) brukar AF besluta om  aktivitetsersättning (som är vanligtvis samma summa som personen tidigare fått som a-kasseersättning) som sedan betalas ut av Försäkringskassan.
    Det som är lite "knepigt" kan man tänka sig är att praktikanten är på praktik, som regel, på heltid + även samtidigt måste fortsätta söka jobb - för att det är ju inte säkert att hen får anställning efter praktikens slut. Mitt råd är därför att innan praktiken påbörjas ta upp frågan om hur personen förväntas sköta sitt arbetssökande, t.ex är en viktig fråga: om personen blir kallad till intervju inför ev.anställning hos en annan arbetsgivare, hur ska frånvaro från praktiken "skötas" under de timmarna?
    Är arbetspraktik alltid till en fördel för den arbetssökande?
    Tyvärr, så är inte alltid fallet. Många gånger (ofta) är praktik till stor hjälp för den arbetssökande. Många får anställning efter en (ibland också kort, t.ex en månad) period på praktiken, men det finns också fall då arbetsgivare utnyttjar praktikanter.