Anderas
    Hej!

    Som jag skrev i rubriken: Om endast engelska 5 krävs som behörighet kommer jag kunna få merit för både engelska 6 och 7(alltså 1,5)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    godkänt betyg i engelska 5 och 6 ingår numera i grundläggande behörighet och med det ger endast engelska 7 meritpoäng, 1.0 meritpoäng. Max antal meritpoäng för engelska är 1.0.
    OM MERITPOÄNGEN - var god läs på gymnasieguiden.se/merit

    Det finns ingen svensk högskole-universitetsutbildning där "endast engelska 5 krävs för behörighet". Om du siktar på en yrkeshögskoleutbildning (YH), då gäller inte meritpoängen vid ansökan till yrkeshögskola.