Olliver

    Ursäktar en aningens luddig formulering på frågan, men för att beskriva.. Jag har sökt till en utbildning vars meritvärde (HP) legat på omkring 0.95 de senaste åren, min poäng ligger på 0.95. Är det låg eller hög chans att jag kommer in?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver,

    att antagningsgränsen i HP-urvalet ligger på 0.95 betyder att minst en person med det resultatet kommit in (inte att alla med det resultatet kom in). Antagningsgränserna kan också gå upp och ner - vid nästa antagning kan gränsen hamna högre eller lägre. Det går inte veta det på förhand. Det du kan göra är att försöka få högre resultat på HP genom att göra högskoleprovet ännu en gång och också försöka få högre meritvärde på dina betyg. Du kan också se över möjlighet att söka till samma eller till liknande utbildningar även på andra orter, alltså söka till fler olika utbildningsalternativ. Med det sagt, så hoppas jag att du kommer in på den utbildningen som du vill komma in på! Lycka till! Vi håller tummarna!