Lilian
    Hej, jag går 3:an och blev nyss utskriven från skolan. Med utdrag från betygskatalogen kan jag inte söka till komvux förrän nästa år (inte heller garanterat att jag kommer in nästa år) och ansökningsperiod för folkhögskolan är stängd. Finns det absolut inga andra möjligheter att plugga?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lilian,
    det är inte omöjligt att du kan söka till åk1 på gymnasiet. Vi ska undersöka saken, men vänd dig till gymnasieantagningskansliet - och gör "sen ansökan" till gymnasiet. För att i fall du ej läst 3 hela år på gymnasiet och inte fyller 20 år i år, borde du fortfarande ha rätt att söka till åk1 på gymnasiet... det är rätt ovanligt men du förlorar inget på att försöka komma in i åk1 på gymnasiet. I så fall konkurrerar du om plats med dina betyg från grundskolan. Sedan om du blir Antagen - och kan uppvisa godkända betyg från gymnasiala kurser, hoppas vi du kan bli "uppfylttad" till åk2 eller 3 på gymnasiet.
    ***
    Andra förslag är att du kontaktar KAA-ansvarig i din kommun. Kommuner har ansvar för ungdomar mellan 16 och 20 år som ej studerar och ej aktivt söker arbete. KAA- ansvariga vet vad som finns lokalt, i din stad att "tillgå".
    Du kan också kontakta utbildningsförvaltningen i din "hemkommun" och fråga om de har några förslag. "hemkommun" är det en kommun där du är folkbokförd.
    ***

    Ang. folkhögskolor
    du kan söka till alla folkhögskolor i hela Sverige, oavsett vilken kommun du är folkbokförd i.  Även om ansökningsperiod är slut, skicka epost med förfrågan om de ändå kan ta emot din ansökan - till alla de folkhögskolor som du är intresserad av.

    ***
    Gå skriv in dig på Arbetsförmedlingen.
    Imorgon, fredag är en vanlig arbetsdag. Gå till det närmsta arbetsförmedlings kontor; ta med dig en giltig Legitimation ( AF frågar alltid att visa legitimation) och skriv in dig som arbetslös och arbetssökande. Arbetsförmedlingen har visserligen inga jobb att dela ut, men de har vissa möjligheter att hjälpa till. Du kan bli inskriven i ungdomsgaranti; efter ca 3 månader kan du få rätt till viss ersättning; AF kan hjälpa till med praktik och med arbetsmarknadsutbildningar; det skadar i alla fall inte att skriva in sig på AF.

    Sök jobb - på alla sätt du kan; via platsannonser, via kontakter, fråga alla du känner om de kan hjälpa dig att få jobb.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA