Elias
    Jag är socionom och vill gärna bredda ut mina kunskaper och bli insatt i något som jag älskar otroligt. Finns det en chans att jag kan göra detta eller har jag inte behörigheten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elias,

    jag undrar om det stämmer att du endast 19 år gammal redan är utbildad socionom? :)

    Socionom ger ett yrkesexamen på grundnivå. För att kunna "doktorera", oavsett ämne för sin anhandling, måste man först skaffa sig utbildning på avancerad nivå.

    Psykiatri ligger inom "läkarvetenskap". Det är ett annat ämnesområde än det som socionomer verkar inom.

    Med grundutbildning socionom kan man på sikt bli Psykoterapeut>>. Om det intresserar dig, kika gärna på yrkespresentationen här>>

    Du får annars gärna förklara lite mer kring din fråga och du får också gärna ta kontakt med Studievägledare på den högskola/universitet där du i första hand vill doktorera, höra med dem - i fall de kan tipsa om ngn framkomlig väg, förutom den som jag känner till: läsa till läkare, och specialisera sig i barnpsykiatri (bli specialistläkare).

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA