Hej Leif,

    tråkigt att du kanske får icke-godkänt betyg i en kurs. Det är viktigt att veta exakt Vilken kurs det är för att vissa kurser måste man ha godkända betyg i (och det beror också på vilket program man läser) - för att uppfylla kraven för gymnasieexamen.

    Om du vill, kan du själv se vilka krav som ställs för att kunna få Examensbevis (det får man om man uppfyller kraven för gymnasieexamen), här>> får du snabblänk till informationen på GymnasieGuiden.

    Vi hoppas du klarar dig och får ett godkänt betyg i kursen, håller tummarna! Kämpa för att få godkänt betyg!

    Men om det ändå blir så att du får F, så finns det olika lösningar:

    a) du uppfyller kanske kraven för gymnasieexamen (beroende på vilken kurs du får F i) och kan få examensbevis trots F betyg i en kurs

    b) om du inte uppfyller kraven för gymnasieexamen, har du rätt att göra Prövning>> i den kursen under återstående tiden - fram tills du slutar på gymnasiet (tidpunkt för prövningen är det din skola som bestämmer);

    c) om du får Studiebevis (och inte Examensbevis) kan du komplettera på komvux efter gymnasiet och få Examensbevis från komvux.

    Vi håller tummarna för att du ska slippa ha F i betyg. Återkom om någonting är oklart. Hör också av dig om nya frågor uppstår. Lycka till med dina studier!

    ANNA

    Du frågade om du behöver gå om ett år på gymnasiet. Svaret är att det är extremt ovanligt att gymnasieelever går om ett år på gymnasiet pga F i en kurs.

    Även om en gymnasieelev får flera (och t o m många F) brukar man sällan erbjudas möjlighet att gå om.

    Om rektor erbjuder möjlighet att gå om, har gymnasieelev rätt att tacka Nej och fortsätta läsa, även om det är så att hen inte har någon som helst chans att uppnå kraven för examen.