Victoria
    Vet inte hur jag ska skriva frågan men men. Jag funderar på att gå mitt sista gymnasieår i Nairobi på den svenskan skolan där. Hur funkar det egentligen? Eftersom man tar studenten där osv, kan man även ta studenten i sverige? Sen hur vet dom vad jag har läst och inte läst i min gymnasieskola i sverige? Tänkte så att det man kanske gjorde i 2:an så att man inte då gör det när man är där och missar andra saker. Sen så kostar det ju jätte mycket. Först så kostar det ju den summan som gymnaiet skulle ha kostat om jag gick i sverige men har hört att många kommuner betalar det ( har inte kollat hur det är för min kummun än då) men i alla fall så är det ju ändå en annna avgift att betala och den är på ungifär 85000 på det jag har läst. Undrar om man kan få flera stipendier och i så fall vars eller om man kan få bidrag från kummunen? eller nåt sånt så att man inte behöver betala den avgoften eller i alla fall inte behöver betala hela avgiften. Eftersom man måste också ha pengar där nere osv. Vill verkligen göra det här men pengarna är det ända problemet eftersom jag vet att mina föräldrar aldrig skulle ha råd med det. Vad finns det för möjligheter?
    Blev väldigt långt det här men måste verkligen få ett svar. :)
    • Liselotte : Jag skriver ett nytt svar till dig nu. L*:-)

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Victorua,
    är det den här skolan du är intresserad av att läsa på: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/svenska-skolan-i-nairobi ?

    Ta kontakt med skolan (i presentationen på länken ovan) ser du bl a epostadress. Fråga dem om hur eleverna som läser hos dem löser det där med avgiften och övriga kostnader.
    Fråga även på utbildningsförvaltningen i din hemkommun (dvs den kommunen där du är folkbokförd) - om vad kommunen kan hjälpa till med ekonomiskt.

    Att få veta vad du läste i Sverige är det minsta problemet. Du tar med dig Studiebevis (utbildningsdokument som du får på din svenska gymnasieskola där alla kurser står med tillhörande betyg) och så kan skolan i Nairobi ta kontakt med skolan i Sverige - via epost, telefon, fax, Skype eller på ngt. annat sätt. Så just detta är ju ett ganska litet problem i sammanhanget.

    Att söka stipendier kan du också göra men det är jättemycket jobb med det - att hitta vad du kan söka och så finns det inga som helst garantier att du får några pengar. Det finns olika sidor på internet som tar 250 kr. för att ge dig en sammanställning på vad du kan söka. De kan inte garantera att du får några pengar. Bestäm själv om du vill använda sådana tjänster eller om du vill leta info- på egen hand. Vi på fragasyv.se känner inte någon gratis sida där man lätt kan hitta info- om alla stipendier som går att söka.
    Väldigt ofta ställs det mycket specifika krav att det är just boende i en viss kommun som kan söka... eller att det är enbart personer i en viss ålder (mellan 20 och 30 år, t.ex.) eller med viss bakgrund - "barn till ensamstående mödrar som arbetar som lärare" - faktiskt är det mycket ofta väldigt specifika krav och att hitta vad just du över huvudet taget kan söka - är inte lätt. Det är heltidsjobb i flera månader att leta rätt på det. Om du sedan får några pengar - kan ingen garantera... så är det med stipendier.

    Jag kan rekommendera några sidor som tar upp studier i utlandet på gymnasienivå på lite olika sätt och som vi tycker är seriösa sidor med korrekt och relevant information. Här kommer länkarna:
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa
    http://www.framtid.se/studera-utomlands/
    http://www.rotarystudent.se

    Önskar dig stort lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag tänkte på en sak - Studiehjälp (från CSN) - om du har rätt till något mer än just Studiebidrag som är på 1050 kr./månaden i fall du läser på gymnasiet utomlands... det är inte en vanlig situation när en elev läser två år i Sverige och sista året på en svensk skola utomlands (det händer men inte så ofta) och vi vet inte alla detaljer i "det ekonomiska" kring detta...
    Jag tycker i alla fall att du bör ta kontakt med CSN, berätta om dina planer och få reda på exakt vad som gäller i just din situation. Här http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp kan du läsa om reglerna och här är kontaktuppgifter till CSN: tel.nr 0771-276 000 Tel.tid måndag till fredag 8.00-16.30. Eller maila här https://www.csn.se/epostaoss/indexFraga.jsp

    Ha det bäst! Lycka till med din studieplanering!
    Liselotte SYV
    Liselotte