Alexandra
    Jag gillar att sjunga men är inte så intresserad av att spela instrument, finns de något annat som inte har instrument inblandat som skulle kunna passa mig?
    Och skulle vilja hitta ett musik gymnasium som inte har så många elever och så stora klasser. Skulle du kunna tipsa mig något?

    4 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    i Stockholm är det, enligt våra uppgifter, 11 gymnasieskolor som erbjuder ES/musik från HT-19. Se vilka av dem som ligger inom pendlingsavstånd för dig; det går också att söka till alla dem; det är inte alls ovanligt att ha 11 (eller ännu fler) alternativ i sin gymnasieansökan.

    Kika på alla de skolorna - gymnasieguiden.se/gymnasium. Gå också på Öppna hus och andra event på skolorna, där du kan fråga om hur stora klasser de planerar att ha och ställa andra frågor också. Öppna hus och andra "gymnasievals-event" för gymnasieskolorna i Sthm kan du se i listan på gymnasieguiden.se/events.

    Vänligen
    ANNA

    • :

      Kulturama>> gäller följande: man behöver inte spela andra instrument, än sång. Man ingår då i en klass på 32 elever där alla elever har ett huvudinstrument. Dessa instrument är oftast sång, trummor, gitarr, elbas och piano. Välkommen till öppet hus på Kulturama den 26 jan. 2019!

    • Daniel :

      VRG Odenplan >> räcker det inte med sång, utan man måste även spela ngt instrument också.

    SYV-besökare SYV

    Hej,

    gå gärna på Öppet hus den 4 februari på Nordiska-musikgymnasiet >. De har klasser på 20 elever; man behöver inte heller spela instrument, utan det går bra med endast sång, men man kan lära sig spela instrument om man så önskar.
    mvh
    S.

    Saga SYV

    Hej Alexandra;

    angående ST:Eriksgymnasium >>, som bland annat erbjuder inriktningar Musik och Teater och profil "musikal" på Estetiska programmet:

                   Till hösten 2019 kommer skolan att ta in 15 elever på musikprofilen och 15 elever på musikalprofilen.
    På musikprofilen kan man ha sång som huvudinstrument, men man spelar antingen gitarr eller piano som ackordinstrument (kursen heter bruksspel och ackompanjemang). Sånglektioner har man både enskilt och i grupp. Ackordinstrumentet läser man i grupp om ca 8-10 elever.

    På musikalprofilen kan man bara ha sång som huvudinstrument. Man har också kurser i kör, dans, teater och musikteori, men spelar inget instrument.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, jag fick nu svar från Fryshusets gymnasium >>, som lyder:

             "På estetiska tar vi in ca 20 elever på passionen musiker. Då är det med blandade instrument, inkl. sång. Sedan är dessa elever fördelade i någon av våra fyra estetklasser. Vi har ca 25-30 elever i varje klass.

    Den enda lilla grupp vi har är med specialpedagogisk profil, men då krävs det att man har en ast-diagnos."

    Studie- och yrkesvägledare