Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Ja, engelska 7 ger meritpoäng (+ 1.0) och då räknas både meritpoängen och Betygen in. Betyget räknas in i jämförelsetalet och meritpoängen räknas in i meritvärdet. Det är som om eng7 är en "vanlig kurs", ej U-kurs, vad gäller räkna fram meritvärde.
    Mvh
    L.
    P.S: Undantag kan finnas - Om du redan, genom andra, "vanliga kurser", som inte är U-kurser för dig, uppnår Max i merit (som är 2,5) och därför inte kan få merit även för Engelska7, då räknas betyget i eng7 i så fall Endast om det höjer ditt jämförelsetal, men inte om det sänker ditt Jmf-tal.

    Liselotte