Peter
    Hej! Jag fick F i matte 2b men jag läste senare matte 3b och fick E. Jag undrar hur det fungerar om jag skulle vilja läsa vidare.
    T ex om jag skulle vilja läsa sjuksköterska som kräver matte 2b, kan jag fortfarande söka det eftersom jag har E i matte 3b eller måste jag läsa upp matte 2b?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Peter,
    du beskriver en mycket ovanlig situation. Förkunskaper till kursen Matematik 3b är godkänt betyg i Matematik 2a, 2b eller 2c. Om du blev antagen till Matte 3b, gjordes det bedömning att du har "motsvarande minst E i Matte 2a" kunskaper och i så fall kan ju läraren också sätta betyg i Matte 2a (som egentligen läses på Yrkesförberedande program). Som sagt, om bedömning gjordes (och de måste det ha gjorts) att du vid början av kursen Matte 3b hade förkunskaper till den kursen, be läraren sätta betyg i Matte 2 på dig.
    En annan fråga är - om du får ut ett Gymnasieexamen, som krävs för Grundläggande behörighet. Du får ha F i max 10% av poängen på kurserna som ingår i Gymnasieexamen. I fall du enbart har F i en 100 poängs kurs, utgör det inte hinder för att få ut Gymnasieexamen.
    Under förutsättning att du får ut Gymnasieexamen och om du kommer att ha kurserna Matematik 2b med betyg F och Matematik 3b med betyg E /eller högre/ - borde du kunna, enligt min bedömning, anses ha kunskaper i Matematik 2 (eftersom kurser i Matematik bygger direkt på varandra) och med det vara behörig till utbildningar som har godkänt betyg i Matte 2 som en del i sina behörighetskrav. Dock, är det inte min bedömning som gäller vid antagningen till högskola/universitet utan det är Antagning.se som värderar betyg. Råder dig vända dig till https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/: se om du hittar svar på din fråga under FAQ eller skicka din fråga via kontaktformulär.
    Jag råder dig - i fall du får minst E i Matte 3b, tenta av Matte 2b innan slutet på å k 3 för att få Gymnasieexamen utan F-betyg, vilket höjer Meritvärde samt befriar dig från att fundera över det, som du frågar om här nu.
    Önskar dig allt väl! Återkom gärna & berätta vad Antagning.se svarade på din fråga.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare