Malin
    Jag funderar på att plugga upp mina betyg på Komvux för att komma in på annan studieort än där jag nu är antagen. Men om jag skulle testa och inte gilla studieorten eller utbildningen påverkar då de kurser jag har läst mina betyg/möjligheter att komma in på annan utbildning?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du får berätta mer. Läser du på högskolenivå och vill byta ort?
    Komvux brukar inte ta in om du redan har godkända betyg, men alla har rätt att göra ansökan. Chansen är dock liten. Även om du höjer ditt meritvärde är det inte säkert du kan byta ort. Realistisk chans att höja godkända gymnasiala betyg är genom prövningar och om du får högre meritvärde kommer du prövas i BII nästa gång du söker grundutbildning på högskolenivå.