Sanna

    Jag läser för tillfället på komvux så att jag får behörighet till röntgensjuksköterska. Då behöver jag läsa naturkunskap 2. Men min studievägledare säger att eftersom jag har utbildat mig till undersköterska så behöver jag inte läsa den kursen, utan jag har alla kunskaper som krävs ändå. Jag är dock rädd att universitetet kommer neka mig då jag inte har kursen naturkunskap 2 på papper som bevis. Stämmer det hon säger? Kommer universitetet acceptera mig ändå utan kursen?

    • Julia :

      Svar (3 december 2021) från Antagningshandläggare vid Universitets- och högskolerådet: "För röntgensjuksköterska är det lite speciellt. De flesta högskolor accepterar ersättningskravet – Medicin 1 + Vård- och omsorgsarbete 1 & 2 - även till röntgensjuksköterska, men inte alla. Där behöver man alltså kontrollera informationen från den högskola man vill söka till, för att veta vad som gäller."

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sanna!
    Det finns ett antal "ersättningsmöjligheter" där en kombination av kurserna (när man läst en viss gymnasial utbildning) ersätter vissa kurser, bl.a kursen Naturkunskap 2, se antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/gymnasieexamen-2014-och-framat/sarskild-behorighet/program-med-vissa-kurser-som-ger-sarskild-behorighet där man bl.a läser:

    "Vård- och omsorgsprogrammet med kurserna Naturkunskap 1a1, Hälsopedagogik, Medicin 1 och
    Etik och människans livsvillkor
    ger samma behörighet som: Naturkunskap 2;

    med kurserna Naturkunskap 1a1 Anatomi, fysiologi 1 och 2, Omvårdnad 1 och 2 och Hälso- och sjukvård 1 ger: samma behörighet som: Naturkunskap 2."
    ****
    Alltså om du på gymnasiet läste Vård- och omsorgsprogrammet och har godkända betyg i minst en av kurskombinationerna, se ovan - då behöver du inte skaffa sig godkänt betyg i nk2-kursen.
    Info om ersättningsmöjligheter för de med examensbevis från komvux - se antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasial-vuxenutbildning/gymnasieexamen-fran-komvux/sarskild-behorighet/kurser-som-ger-sarskild-behorighet-i-naturkunskap
    ***
    Du kan kontakta Antagning.se och även antagningsgruppen på det lärosäte där du i första hand vill läsa utbildning till Röntgensjuksköterska för att kontrollera att det stämmer att du inte behöver läsa naturkunskap 2.

    • Julia : Missa inte kommentaren till din fråga där det framgår att antagningshandläggare vid UHR rekommenderara att du kontrollerar detta med just det lärosäte som du vill söka till.