Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Kikki!

    I så fall får du komplettera dina betyg, dvs läsa upp betygen som saknas för att bli behörig i efterhand.
    Det kan du t.ex. göra genom komvux.
    Hör av dig till komvux i din hemkommun för att få hjälp med kurserna som du behöver läsa upp.

    Lycka till!

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare

    • sameul : Hej Melina, Jag har inte fått mitt ib-diplom eftersom mina totala poäng var mindre än 24 och har misslyckats med matte AA HL eftersom fick en 2 i den. Nu, för att ansöka till universitet nästa år, vilka alternativ har jag? Är retaking det enda alternativet eller kan jag gå på komvux eller göra ett högskoleprov?
    • Milla :

      Du kan även söka till allmänna kurser på folkhögskolorna där du läser mot omdöme. Med det omdöme prövas du senare i BF-urvalsgruppen om du söker till universitetet i Sverige. Prata annars med SYV-en på din "gamla" gymnasieskola om t.ex retakes. Vad gäller komvux, så blir det en lång omväg för dig för att du kommer behöva läsa eller göra prövningar i kurserna som motsvarar studier på heltid i 3 år... så det alternativet (alltså Komvux) tycker inte jag är det bästa alternativet för dig. Det snabbaste vägen, tror jag, ligger för dig via antingen Retakes (eller någon annan sort "komplettering") på din "gamla" gymnasieskola men du får också samtidigt gärna söka till allmänna kurser på folkhögskolorna. På en folkhögskola kan du (som snabbast) bli behörig till universitetet på ett läsår. Om studieformen folkhögskola läs på Framtid.se/studier/folkhögskola