Hej Eleonor!
    Det är tråkigt att läsa om att du funderar på att hoppa av gymnasiet. Du skriver inte något om orsaker till varför du skulle ev vilja hoppa av studierna...

    Här kommer svar på din fråga:
    Gymnasiet är frivilligt, ej obligatoriskt.
    Å andra sidan, är du ännu inte myndig (jag ser att du är 17 år) och dina föräldrar /vårdnadshavare/ måste godkänna ditt beslut att sluta på gymnasiet. Om du inte går till skolan, kommer skolan kontakta dina vårdnadshavare och berätta att du "sedan den och den dagen" inte varit på skolan. Sedan blir det upp till dina vårdnadshavare att agera.

    Vi antar att dina vårdnadshavare samtycker till ditt beslut att sluta på gymnasiet. Kommuner har uppföljningsansvar för ungdomar upp till 20 år (dvs även om du var 18 år och dina vårdnadshavare inte behövde tillfrågas, utan du själv kunde "avskriva" dig från skolan, skulle kommunens uppföljningsansvariga söka upp dig).
    Kommunens uppföljningsansvariga söker upp ungdomar som inte går i skola och inte jobbar eller aktivt söker jobb och försöker motivera dem att börja studera eller aktivt söka jobb eller gå på praktik.

    Jag ber dig läsa på http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp där vi kommer med några alternativ till gymnasieavhopp.

    Bästa hälsningar och återkom om du har flera frågor. Vi ska försöka hjälpa dig!
    ANNA
    • : Tack för snabbt svar! Alltså det handlar inte om att jag ska hoppa av direkt, det handlar om att jag inte klarar av att gå till mitt gymnasium och att jag undrar vad konsekvenserna blir, om vad som händer bara. Blir det så att skolan ev måste säga upp min gymnasieplats helt enkelt eller har jag kvar den även om jag sitter hemma?
    • Anna : Det är skillnad på giltig frånvaro och OGILTIG frånvaro. Om man t.ex är sjuk - då är det giltig frånvaro. Vid ogiltig frånvaro i mer än 4 timmar, är skolan skyldig rapportera till CSN som stoppar Studiebidraget. För att sedan få tillbaka sitt Studiebidrag, måste en gymnasieelev ha 100% närvaro i en hel månad - först då kan Studiebidraget "kopplas på" igen. Skola kommer att försöka kontakta dig och/eller dina vårdnadshavare för att få reda på varför du inte kommer. Beroende på svar som skolan får, kommer skola före eller senare "skriva av dig" från skolan. Skolorna är olika snabba i sådana situationer. Första frånvaroveckan kan skolpersonal tro att eleven är sjuk (typ förkyld). Efter 2 veckors frånvaro kommer skolan garanterat kontakta dina föräldrar/vårdnadshavare. Då gymnasieskola är frivillig, kan skola skriva av dig ganska snabbt och speciellt om det finns elever som vill ha din plats - då kan det gå riktigt fort.