Matilda

    Hej! Jag går 2:a året på natur. Just nu har jag börjat tänka på högskoleutbildningar. Har fastnat för sjuksköterska. Men problemet är bara att den kräver ma2 och som det ser ut nu klarar jag inte ma2c. Men kommer med största sannolikhet klara 3c, 4 och 5 har även köra 1c sen tidigare. Kan jag söka ändå eller kommer jag behöva läsa upp 2c?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,
    sjuksköterskeprogrammet kräver matte 2 (godkänt betyg). Om du får godkänt betyg i matte 3, blir du behörig vad gäller matte; för att om man har godkänt betyg i en Högre kurs i samma ämne, blir man behörig vad gäller de lägre/underliggande kurserna.
    Du kommer för behörighet till ssk-programmet även ha godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1 (eller i naturkunskap 2).
    Om du inte blir behörig på gymnasiet - kommer du behöva komplettera Efter gymnasiet.
    ******
    Efter gymnasiet kan du läsa matte 2a eller göra prövning i matte 2a, som är en lite lättare kurs än matte 2c. Det är OK, du blir behörig med godkänt betyg i matte 2a men det är i så fall Efter gymnasiet som du ska skaffa dig det betyget.

    Hälsningar
    ANNA