sara
    Ifall jag kommer in på mitt förstahandsval (gymnasium) men kommer också in på mina andra och tredje val, kan jag då välja den andra elr den tredje gymnasieskolan istället för den första?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sara,
    om en elev kommer in på sitt förstahandsval till gymnasiet, "stryks" de lägre prioriterade alternativ, dvs står det någonting i stilen med "Prövas ej" på alternativ 2, 3 och så vidare.
    Exempel
    alternativ 1 i gymnasievalet - ANTAGEN
    alternativ 2 - Prövas ej
    alternativ 3 - Prövas ej
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    I fall man kommer in på sitt - till exempel - tredje alternativ, ser Antagningsbesked ut så här:

    alternativ 1 - reserv
    alternativ 2 - reserv
    alternativ 3 - ANTAGEN
    alternativ 4 - Prövas ej
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Detta gäller: en elev som söker till gymnasiet kan bli Antagen till ett av sina alternativ. De högre prioriterade alternativen står man i RESERV på
    och till de lägre prioriterade alternativen "prövas ej" dvs de "försvinner" som om de inte fanns från början.

    Därför är det viktigt att prioritera noga - söka SOM FÖRSTA alternativet den utbildningen (skola och program) som man helst vill komma in på och sedan i "fallande skala": som andra alternativet söker man den skolan /programmet , som man också kan tänka sig och i tredje - det som man i värsta fall ändå kan tänka sig att gå ... och så vidare.

    För att ge dig ett fullständigt svar vill jag lägga till att i några få väldigt speciella fall kan en och samma elev bli ANTAGEN till fler än ett alternativ samtidigt, men detta är väldigt sällsynt och uppstår bara om eleven sökte minst en av utbildningarna i ett annat län, där ett annat antagningskansli gör antagning. Detta förekommer, som sagt, extremt sällan och har sina "speciella orsaker". Med risken att krångla till det, valde jag ändå nämna det - i fall du har hört talas om någon som fick plats på fler än en gymnasial utbildning samtidigt. I nästan alla fall gäller det att en elev FÅR EN GYMNASIEPLATS och valet som man har efter det att Antagningsbesked har kommit, är: att tacka JA eller NEJ till en Reservplats. Man får också tacka NEJ till en plats där man är antagen, men man har inte rätt till någon ersättningsplats, dvs man står då utan utbildningsplats. Gymnasieskola är en frivillig skola och man har därför inte någon automatisk rätt till en gymnasieplats (här är det stor skillnad mot grundskolan, som är en obligatorisk skola).

    Om det då finns någon utbildning i kommunen, där tomma (lediga) platser finns och eleven är behörig, kan man i så fall få en sådan plats. Det rekommenderas, alltså, INTE att tacka "nej" till en plats där man är ANTAGEN.

    Detta kan verka krångligt, men jag hoppas att jag lyckades förklara på ett begripligt sätt. Återkom i fall du vill ha det förklarat på ett annat sätt, med flera exempel eller om du har en annan fråga. Vi finns här för dig och svarar gärna på alla dina frågor!
    Anna SYV

    • : Tack så mycket!
    • : Jag tycker det var bra förklarat! Till och med jag har nu fattat hur det funkar med antagning till gymnasiet och olika alternativ, tack!