Hej,
    systemvetenskapsutbildningar finns i Sverige på olika nivåer (i olika skolformer).
    högskolor-universitet (alltså på högskolenivå) där högre behörighet krävs och utbildningar är längre och mer teoretiska
    och
    inom yrkeshögskola (där lägre behörighet krävs och utbildningar är kortare och mer praktiska).

    Vill man bli Civilingenjör med datainriktning då krävs det för särskild behörighet godkända betyg i gymnasiala kurser fysik 2, matematik 4, kemi 1 (och kanske även i kemi 2). För grundläggande behörighet till högskolestudier, i Sverige, kommer du behöva Examensbevis (vilket du kan få på yrkesprogrammet, t.ex på EE men du behöver även godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk (SAS) 2, 3 och engelska 6). På yrkesprogrammen, bl.a på EE ingår inte svenska 2,3 och engelska 6 som obligatoriska kurser men du har rätt att läsa dem, om du säger till på skolan att du vill läsa kurser för grundläggande behörighet.
    Fysik och kemi läser man inte på EE eller på ngt annat yrkesprogram på gymnasiet. Matematik på ett yrkesprogram (bl.a på EE) är det Matematik 1a som läses som obligatorisk kurs. Och du kommer behöva mer matte, även om du väljer läsa på en yrkeshögskola. Du kommer behöva minst/lägst godkänt betyg i matematik 2. På EE brukar eleverna få läsa matematik 2a (som en valbar kurs).

    Yrkeshögskola
    Hela utbudet finns på www.yhguiden.se
    Nedan - några exempel på utbildningar som kan bli av intresse för dig:
    yrkeshogskola/frontendutvecklare-inriktning-webbsakerhet-jensen-stockholm
    teknikhogskolan/cad-ingenjor-processindustri-plus-gbg
    utbildning/nackademin/business-intelligence-analytiker
    utbildning/teknikhogskolan/net-utvecklare-plus-gavle
    campus-varnamo/webbutvecklare-net-distans-campus-varnamo
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/programutvecklare-java
    yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/it-sakerhetstekniker
    yhguiden.se/utbildning/molndals-stad/it-projektledare-campus-molndal
    utbildning/jensen-yrkeshogskola/cloudutvecklare-aws-jensen-gbg
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/fullstackutveklare-net-sky-orebro
    campus-varberg/solenergiprojektoer-specialisering-solceller-campus-varberg
    utbildning/teknikhogskolan/serviceingenjor-connected-home-plus-lund

    Sammanfattning
    Försök läsa så mycket matematik och datakurser, t.ex programmering, tillämpad programmering och webbutveckling/webbsäkerhet - som du bara kan. Läs även kurser för grundläggande behörighet (svenska 2,3 och engelska 6). Bra om du kan läsa engelska 7 också (pga arbetsspråk inom data/IT är oftast Engelska).
    Med examen från EE kommer du behöva komplettera för behörighet efter gymnasiet, om du vill läsa systemutveckling på högskolenivå.
    Till yrkeshögskoleutbildningar kan du bli behörig direkt efter studier på EE.