Mia
    Kommer man kunna se att jag läst svenska som andraspråk när jag söker till högskolan?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Mia,
    om du läser Svenska som Andra språk på gymnasiet, så står det vilka kurser du har fått betyg i, ja! Det kommer "man" kunna se. Det är inte en nackdel. När man räknar ut Jämförelsetal och Meritvärde - för konkurrens till högskolan är Svenska & SAS - motsvarande kurser, dvs SAS ersätter Svenska fullt ut. Du får inga som helst nackdelar om du läser SAS.
    Det finns FÖRDELAR under gymnasiestudier - t.ex. du får ersätta (om du vill) Moderna språk med Modersmål. Du får läsa Svenska inom Individuellt val och kanske även inom Programfördjupningn /återigen - om du själv vill/. Då har du både Svenska som andra språk OCH SVENSKA i din Gymnasieexamen. Sådana valmöjligheter har inte elever som har svenska som modersmål.
    Dessutom är det lättare att få högre betyg i Svenska som andra språk än i Svenska - om man har ett annat modersmål, för att kurserna är anpassade.
    Så, det finns många fördelar i att läsa Svenska som andra språk - om du kan. Du har rätt till att välja SAS på gymnasiet om du har betyg i SAS från grundskolan. Råder dig därför att be läraren sätta betyg i SAS /Svenska som Andra Språk/ i å k 9. Även här kommer du troligtvis få högre betyg än om du fick betyg i Svenska. Exempel: en elev som skulle kunna få betyg B i Svenska, får A i Svenska som Andra Språk och med det vinner 2,5 poäng i konkurrensen om en gymnasieplats.
    Ännu fler fördelar för de som kan läsa SAS: om du läses SAS, har du ett annat Modersmål och därför har rätt att få betyg i Modersmål i å k 9. Betyg i Modersmål får ERSÄTTA vilket annat betyg som helst i å k 9 /vad det gäller konkurrens, inte behörighet/. Exempel: en elev har betyg A i Modersmål, betyg C i alla andra ämnen, förutom Slöjd, där eleven har betyg E. Då ersätter Modersmål betyg i Slöjd och eleven har A i ett ämne och C i alla andra ämnen /dvs E bytts mot A & eleven vinner 10 poäng i konkurrensen om en gymnasieplats/.
    Stora fördelar för den, som har ett annat modersmål, ligger i att få betyg i SAS och inte i Svenska. Råder dig få betyg i Modersmål från å k 9 (om du kan). I fall betyg i Modersmål inte höjer konkurrensvärde, räknas inte det med. Så det finns inga nackdelar i att få betyg i Modersmål och i SAS på grundskolan.

    Jag hoppas att jag har förklarat på så sätt att du förstår att man har mycket att vinna och inget att förlora om man läses Svenska som Andra språk!
    Hör av dig igen om du undrar över något mer!
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV
    • : En person som har läst svenska och en annan som läst svenska som andra språk, är det inte så att de prioriteras olika? när de tex söker ett jobb?
    • Anna : Personer som läste Svenska eller Svenska som Andra språk prioriteras exakt lika.