Nore
    Hej! Jag har läst naturlinjen men behövde komplettera på komvux i gymnasiearbetet och biologin, utöver dessa saknade jag också betyg helt i min naturvetenskapliga fördjupning. Det blev ett problem då jag efter att ha läst på komvux fick reda på att de inte får räkna in mitt idrottsbetyg för mitt slutbetyg så jag saknar 100 poäng. Jag tittar nu på sätt jag kan pröva i ett ämne bara så jag har tillräckliga poäng och undrar om exempelvis Naturkunskap 1 eller 2 skulle kunna ha några problem med att räknas in i mitt slutbetyg.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nore,

    i naturkunskap 2 ingår delar av kurserna kemi1, biologi1 och fysik1a - så kurserna "överlappar" varandra, därför kan man inte ta in kurser i ämnet naturkunskap in i examensbevis om kurserna i fysik, kemi och biologi ingår i samma examensbevis. Det är i alla fall den tolkning som jag gör. Du får kontakta rektorn på komvux där du ska ta ut examensbevis; det blir i syvene och sist rektors bedömning som gäller. Ansvar för det kan i vissa kommunen var delegerat till sYV på komvux. Jag skulle i alla fall inte godkänna examensbevis med kurser i naturkunskap och i de andra naturvetenskapliga ämnen i samma examensbevis.
    Mitt råd är att du hittar en annan kurs som inte är inom naturkunskap, för att läsa och ta in i ditt examensbevis. Samråd gärna med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.