Nora
    Hej, mina planer var först att utbilda mig till sjuksköterska, men nu har jag ändrat till veterinär. Kan man då efter avslutad vård och omsorgprogram ( men högskoleförberedanden) ansöka om ett naturvetenskapligt basår och därefter ansöka in till veterinärprogrammet på universitetet?
    Stämmer det att de enda som krävs när man går ut naturvetenskapliga basåret är E i allt och att man sen söker vidare med merit poängen från gymnasieprogrammet man gick på?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ja, Nora, som reglerna är idag så "blandar" man inte gymnasiala betyg med de betygen man får på en utbildning som man går på högskola eller universitet.
    Så, om du får godkända betyg i basårskurserna (naturvetenskapligt basår), blir du genom det behörig till naturvetenskapliga högskoleutbildningar, däribland till Veterinärprogrammet. Sedan, när du söker till veterinärpr., är det det Meritvärde som du får på dina gymnasiala betyg, som du kommer att prövas i (men då i BII-kompletteringsgruppen; detta för att du utan komplettering ej var behörig).
    Gör även högskoleprovet - är mitt råd. Då prövas du även i HP-urvalet.
    Vänligen
    ANNA

    • Nora : Hej igen! Men om jag gör högskoleprovet och totalt får väldigt lågt, tittar dom på merit värdet från de jag fått från gymnasiet eller högskoleprovet? Vill ju inte sabba något. Med varma hälsningar, Nora.
    • Anna : Resultat från högskoleprovet "slås inte ihop" med ditt meritvärde; man kan inte försämra sina chanser genom att göra högskoleprovet: antingen förbättrar man sina chanser eller så kommer inte det bli ngn skillnad. Så, gör högskoleprovet!