Yara
    Hej!
    Jag har i nuläget valt naturprogrammet, men det är mest för att hålla alla dörrar öppna inför framtiden. Jag vill nämligen bli psykolog (just nu) och alla säger olika gällande tillgången till psykologhögskola efter att ha gått natur. Vissa säger att det är bättre att ta samhäll-beteende eftersom att man då har läst psykologi och andra säger att det kvittar eftersom att natur är så pass brett. Men är det så att jag kan ta natur och komma in på psykologhögskola? Eller är det då bättre att ta samhäll-beteende?

    Något mer jag funderade över var om jag kan välja idrottsvalet på det individuella och ändå bli psykolog? Eller behöver jag ämnen som er extra meritpoäng?

    Jag har inga problem med att komma in på någon av linjerna, så allt som egentligen avgör är det ovanstående.

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Yara!
    Både Naturvetenskapsprogrammet och det Samhällsvetenskapliga programmet ger dig direkt behörighet till att läsa till Psykolog på universitet. Det är viktigt att du utgår från dig själv och vilka ämnen som du tycker mest om att läsa, då kommer din gymnasietid att bli bäst och kanske dina betyg då också blir högre. För att läsa till Psykolog krävs att man har goda betyg med sig och ibland kan meritpoängen vara väldigt värdefulla att ha med sig och direkt avgörande för om man kommer in eller ej.
    Helena