Nathalie?
    Hej!

    Jag har på senare tid kommit på att jag vill jobba inom Human Resources och gärna inom Learning & Development.

    Jag studerar just nu sista året av min kandidatexamen och känner att jag faktiskt hittat något som intresserar mig. Jag studerar just nu mot ett BBA inom Business Administration & Hospitality. Under de praktiker jag har varit ute på har jag fått upp ögonen för HR och märkt att det är verkligen något jag vill jobba med. (Eftersom jag har varit ute på dåliga arbetsplatser och där HR verkligen inte hjälper en). Jag vill helt enkelt hjälpa andra att må så bra som möjligt på jobb och hjälpa dem utvecklas & få de resurser dem behöver och finnas där för dem i tuffa perioder..

    Jag vet att jag mest troligtvis (om allt går bra och om jag kan) att söka in till en Masters/Magisterexamen på mitt Lokala Universitet när jag väl tagit min kandidatexamen. Men min fråga är, finns det något speciellt jag kan läsa på univeritet/högskola för att kunna jobba med Learning & Development i Framtiden? Och kan jag söka in på det programmet med utbildinginen jag går nu? Gärna i Skåne eller på distans i Sveirge, som är gratis. (Bortsett från kurslitteratur)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du ställer en mycket intressant och viktig fråga. Du skriver bland annat så här: "Jag vill helt enkelt hjälpa andra att må så bra som möjligt på jobb och hjälpa dem utvecklas & få de resurser dem behöver och finnas där för dem i tuffa perioder.." och behovet finns, absolut! Behovet är stort men ... Vem ska betala? Du vill ju ha lön för ditt arbete + insatserna för de som mår dåligt och går genom tuffa perioder är sällan gratis, och arbetsgivare vill spara pengar och betala så lite som möjligt (i alla fall allt som oftast) och då blir det oftast så att de anställda som inte presterar på topp, försöker arbetsgivare bli av med för att slippa betala för olika insatser (och här verkar HR-personal som har kunskaper i område Arbetsrätt som försöker hitta möjlighet att säga upp de anställda som arbetsgivare vill bli av med) och de anställda som inte går att säga upp, "skickas" till företagshälsovården som är en extern "aktör" och där finns psykologer, företagssjuksköterskor, arbetsterapeuter anställda och alla de yrken kräver legitimation från socialstyrelsen och i grunden ligger en specifik utbildning: t.ex för att bli psykolog, i Sverige, krävs psykologexamen som fås endast i slutet av psykologprogrammet.
    Så, frågan är: vem ska betala din lön när du jobbar för att personal ska må bra? Jag föreslår att du hittar någon person och helst flera, som idag jobbar med det som du vill i framtiden jobba med och fråga vilken utbildning de har. Du får sedan gärna återkomma till oss och berätta vilket svar du fick. Gissar på att det blir svårt att hitta de som jobbar med det som du vill jobba med (i alla fall som avlönad arbete). Jag tycker, annars, att du väcker en viktig fråga: hur bör vi göra för att fler ska trivas på jobbet?
    Tyvärr så finns de som inte får ngt jobb och mår dåligt av det och de som har jobb (en del av dem i alla fall) är missnöjda (av olika anledningar: stress, mobbning, får låg lön, konflikter med kollegorna, chefer som bedriver "otydlig ledarskap" när man inte vet om man blir belönad eller bestraffad på exakt samma agerande...).
    Du får också gärna titta på möjlighet att engagera dig fackligt. Kika t.ex på yrkespresentation/facklig-fortroendeman - inom fackföreningar är en av frågorna eller i alla fall borde vara: att få fler att trivas på jobbet!

    Studie- och yrkesvägledare