Samantha
    Hej!

    Jag undrar ifall kurser på universiteten höjjer ens meritpoäng på antagning när man sen söker vidare till andra kurser och program eller om det enbart är HP och gymnasiebetygen som räknas in i ens meritvärde?

    Med andra ord, skulle man kunna studera kurser på universitetet för att höjja ens meritvärde för att slutligen komma in på en kurs man inte hade nog merit för att komma in på innan universitetsstudierna?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Samantha,

    det är endast HP och meritvärde på gymnasiala betyg, som man söker på (konkurrera med) till Grundutbildningar på högskolenivå. Varför jag skriver just "Grundutbildningar" för att i fall man söker till Avancerad nivå (magister- eller master) då ska man för behörighet ha tidigare godkända studier på högskolenivå och då söker man /till avancerad nivå, alltså/ på de meriter som man skaffade sig genom studier på högskolenivå (kandidatexamen - oftast + ännu fler godkända högskolepoäng).

    Angående - om man kan studera kurser på universitetet för att höja ens meritvärde för att slutligen komma in på en kurs man inte hade nog merit för att komma in på innan - så är svar "i princip - Nej".
    Varför "i princin" - för att i Undantagsfall /om AU, alternativt urval öppnas, vilket är ganska sällan/ - då kan utbildningsansvariga (förutom intervju, tester och levnadsbeskrivning) även ta hänsyn till tidigare godkända studier på högskolenivå. Om AU - var god läs på fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola
    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare