Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    om du fick ut examensbevis från gymnasiet och är med F i matte ändå BEHÖRIG till den högskoleutbildningen som du vill läsa, så kommer du med det lägre meritvärde, som du har utan att ha läst upp matte 3, prövas i BI, direktgruppen. Och samtidigt - med det högre meritvärde, som du får pga du läste upp matten - i BII, kompletteringsgruppen.
    ___ Men om du söker till utbildningar som kräver, för särskild behörighet, matte 3 (exempelvis fastighetmäklarutbildningen, ekonomiprogrammen, civilekonom) - då är du utan komplettering av matte 3 upp till lägst E-betyget, OBEHÖRIG. och då kan du inte prövas i direktgruppen, utan prövas till de utbildningar endast i BII.
    Mvh
    Peter