Marishka
    Hej. Jag har samlat betyg från gymnasiet eftersom jag är lite svag i engelska men just nu läser jag upp Eng6 på komvux. Har jag rätt att ansöka till detta Yh programmet och om jag är bosatt i Sverige kan jag göra det? Det står att man måste vara bosatt i Norge, Danmark, Island men står ingenting om Sverige.
    Mvh Marina

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Marishka,
    menar du en Yrkeshögskoleutbildning, den här kanske http://www.yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/radgivare-inom-bank-och-finans ?
    Just den här utbildning har inte någon planerad start framöver, så vitt vi vet i alla fall.
    Annars så har man som svensk medborgare eller om man har permanent uppehållstillstånd i Sverige - alltid rätt att söka alla högskole och yrkeshögskoleutbildningar i Sverige.
    Det är med "bosatt i Danmark..." det är för dem, som inte är svenska medborgare och inte har permanent uppehållstillstånd i Sverige, som också är behöriga att söka - om de är bosatta i de andra nordiska länder...

    Den här utbildningen http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/bank-och-forsakringstjansteman har start i augusti 2015.

    Om du skickar en direkt länk till info- om den utbildningen som du planerar att söka, kan jag bättre svara på din fråga.
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte