Elin
    Hejsan,
    som rubriken lyder - vad kan man göra om man är intresserad av psykologi men inte kan komma in på psykologprogrammet? Har hört talas om att Beteendevetare kan ha huvudinriktning psykologi på sina studier. Stämmer det? och var kan man i så fall jobba med en sådan utbildning?
    Tacksam för ett snabbt och utförligt svar.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Elin!

    man kallas för beteendevetare om man har tagit en akademisk examen i bland annat psykologi eller sociologi. Beteendevetare är inte en skyddad titel, så det är inte ett legitimationsyrke på samma sätt som en psykolog.

    Psykologi  -  är ett mycket brett kunskapsområde med många olika tillämpningsmöjligheter. Centralt för alla är att man studerar hur individer tänker och agerar i grupp. De kunskaperna man får med sig i en psykologisk inriktning kan därför vara en mycket bra grund för t.ex. socialt arbete, verksamhetsutveckling, eller arbete som organisationskonsult. Man kan också arbeta inom kriminalvården, inom skolväsendet eller som ledare/chef.

    Eftersom psykologiska utbildningar är väldigt breda kan det vara en fördel att fördjupa sin utbildning, till exempel  kan man fördjupa sig inom ekonomi, arbetsrätt och administration -om man är intresserad av att kunna arbeta som chef

    Titta också gärna på yrken:Psykologilärare & Psykologisk coach.