Gäst
    Hej
    jag undrar följande - vad finns det för Regelverk som bekräftar det att i fall eleven byter program på gymnasiet, så får eleven behålla betyget i matte 1, även om det är inom fel mattespår?
    Tacksam för ett snabbt svar och med hänvisning till Regelverket, tack ! :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan,

    Skolverkets bedömning är att elever vid programbyte kan behålla sina betyg på nivå 1, även om det är "fel spår" som de har betyg ifrån. Detta står bl a på www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/syv-gymnasieskola/programbyte

    Byte av den inledande kursen i matematik

    Om en elev byter program har eleven ibland med sig en matematikkurs som inte tillhör samma matematikspår som i det nya programmet. Den inledande kursen i matematik får enligt gymnasieförordningen bytas ut mot en annan inledande kurs i matematik. Enligt Skolverkets bedömning krävs i sådant fall inte ett beslut om individuellt anpassat program. En elev kan därmed ha en inledande kurs i matematik från ett matematikspår och de matematikkurser som bygger på denna från ett annat spår, och fortfarande nå examensmålen.

    När det gäller de resterande matematikkurserna (kurserna 2 och 3) i de olika matematikspåren kan även dessa kurser bytas ut. Det vill säga eleven får byta matematikspår, men för dessa kurser som bygger på den inledande kursen (oavsett om det är a, b eller c) krävs att rektorn beslutar om ett individuellt anpassat program.

    Om eleven ännu inte har avslutat åk2, kan Rektor även fatta beslut om Individuellt anpassat program. Då får alla kurser som inte är inom gymnasiegemensamma ämnen - bytas ut mot andra kurser och mattekurser får byta spår, även på nivå 2 och 3.
    Sammanfattning av reglerna kring Individuellt anpassat gymnasieprogram finns på www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat

    I beslutet om Individuellt anpassat program bör framgå vilka kurser som byts mot vilka andra kurser. Men om det endast handlar om att byta ut matte 1-kurs - då behöver inte beslut om Individuellt anpassat program fattas. Det anser i alla fall Skolverket /se länk och info ovan/.