Helena

    hej jag är osäker på hur jag bör rangordna mina val inför anmälan till hösten. jag sitter mellan industriell ekonomi och läkarprogrammet i göteborg. jag har alltid velat läsa till indek men den senaste tiden har jag funderat på att bli läkare då det verkar som ett roligt och intressant yrke. dock är intresset för industriell ekonomi mycket starkare. jag undra om jag får chansen att komma in på läkarprogrammet bör jag ta den? mitt snitt ligger på 21,41 och jag kommer att hamna i gruppen BII så det finns en chans att jag kommer in i båda. men om jag sätter läkare som förstahandsval så kommer indek att strykas om jag kommer in.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Det stämmer att i fall du sätter läkarprogrammet som ditt första alternativ och kommer in på det, då kommer du inte kunna prövas mot andra, av dig lägre prioriterade alternativ. Du kan dock även efter sista dagen i anmälningsperioden ta bort ett högre prioriterat alternativ och då blir ditt lägre prioriterat alternativ - högre prioriterat. Så, om du är osäker om du vill läsa på läkarprogrammet, sätt det som ditt högst prioriterade alternativet, för att du om du något senare kommer på att du helst vill läsa industriell ekonomi, kan du i så fall ta bort läkarprogrammet från dina alternativ och då blir industriell ekonomi ditt högsta alternativ - det är i alla fall så som jag förstår detta, utifrån info på www.antagning.se och utifrån det som de som jobbar med antagning till svenska högskoleutbildningar har tidigare sagt till oss, studie- och yrkesvägledare på FRåGA SYV. men du kan själv också kontakta antagning.se (ring 0771-550720) för att få det bekräftat att du ska kunna ta bort ditt högre prioriterat alternativ - du kan fråga antagning.se om exakt när det blir deadline för att ändra i anmälningen.