Christoffer

    Hej!, jag går första året på ekonomiprogrammet och behöver läsa eng 5 och 6 så jag undrar om man inte skulle klara eng 5 får man läsa vidare då på eng 6 även fast man inte klarat eng 5. För att man vill inte läsa om med en Anna klass det blir bara jobbigt. Eller vad finns det för alternativ om man inte klarar eng 5?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Ekonomiprogrammet (och andra högskoleförberedande gymnasieprogram) läser man mot Examensbevis; alltså målet är att få ut Examensbevis. Det går inte att få ut examensbevis med F i engelska 5. Man måste ha godkända betyg både i engelska 5 och 6, och också uppfylla många andra krav - för att kunna ta ut examensbevis.
    De som inte uppfyller kraven i slutet av årskurs 3, får ett Studiebevis. Studiebeviset ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Det rekommenderas, alltså, att göra sitt bästa för att få godkända betyg i både engelska 5 och 6. Det är inte förbjudet att på gymnasiet fortsätta läsa högre kurs om man ej klarade en lägre kurs, men frågan är då - hur ska du få godkänt betyg i engelska 5 (och förhoppningsvis även i eng 6 också)?
    Om du får F i eng 5 och får möjlighet att gå om kursen, rekommenderar jag att du tackar Ja till den möjligheten. Om du inte får möjlighet att läsa eng 5 en gång till, fortsätt läsa eng 6 och försök lära sig så mycket engelska du kan för att kunna klara av en prövning innan du slutar år 3 på gymnasiet.
    Om en elev på gymnasiet fick F i en kurs, har hen rätt att göra prövning i den kursen innan hen slutar år 3 (tidpunkt för prövningen bestämmer skolan).

    • Anna : enligt Skolverket, så får eleven läsa överliggande (högre) kurs på gymnasiet, även om hen fick F betyg i en lägre kurs, men vi rekommenderar att först försöka skaffa sig kunskaper så att det finns en rimlig chans att få godkänt betyg i eng 6, alltså få godkänt i eng 5 först och efter det läsa eng 6.