Marcus
    Om man går 3 år på gymnasiet sedan 3 år på högskolan och söker jobb som IT tekniker vad ligger lönen på då?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    lönerna förändras, oftast höjs dem från år till nästa med ca 2,5%.
    Du frågar vad lönen kommer att ligga på om sex år & det är omöjligt att svara på.
    Vi vet vad löner ligger på idag & så finns det prognoser för löneutveckling /som kan slå rätt eller fel... prognos är mer eller mindre en "kvalificerad gissning"/.
    Sedan är det flera andra faktorer som spelar roll: var i landet du kommer att jobba (idag ligger lönerna i Sthm och i Norrland - ofta högre än i andra delar av landet); jätteviktigt om du får en heltidstjänst eller deltid (ofta kan man inte välja, utan man söker det jobbet, som finns att söka -och är det en tjänst på 80%, så får man bara fyra femtedelar av lönen); jour/beredskap under helger eller kvällstid (t.ex. natttid) och/eller skiftarbete -spelar också jättestor roll. Skift-tillägg /om man jobbar kväll - t.ex. till 23.00 ...eller natt-skiftet, t.ex. kl.23.00 till 7.00 nästkommande morgon/ utgör en stor del av lönen.
    På vissa företag kan "den trettonde lönen" finnas - eller julbonus (exempel: man får ännu en extra lön - som "jul-klapp").
    Andra förmåner än lön kan också förekomma, där en anställd sparar pengar på t.ex. subventionerade tränings/motionskort, inköp av träningsutrustning och andra friskvårdsaktiviteter (t.ex massage, yoga eller vattengympa).
    Om du håller dig frisk & är beredd att flytta dit jobbet finns /och kanske flytta mer än en gång - för att kunna ta ett vikariat/ samt kan jobba på "obekväma" arbetstider, såsom kväll/natt och helger - har du mycket bra förutsättningar att få högre lön.

    Bästa hälsningar
    SYV Ludmila