Hanna
    Hej, jag går på stylist programmet. Jag har gått natur natur innan men bytte sen till hantverksprogrammet. Jag är jätte osäker på vad jag vill bli när jag blir äldre men har alltid vilja bli advokat. Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, såklart det är svårt och veta vad du vill - du är fortfarande ganska ung och har inte direkt någon erfarenhet av annat än skola. Så det är inte så konstigt att man är osäker - det är jättenormalt!

    Om du vill gå vidare till högskolan och eventuellt plugga till jurist som du först måste göra innan du börjar jobba och får kalla dig advokat behöver du från Hantverksprogrammet komplettera med kurserna Svenska 2+3 och Engelska 6. Juristprogrammet kräver även att du kompletterar de historia- och samhällkunskapskurserna som du läser. Dom kurser som du då behöver läsa till är Samhällskunskap 1a2 och Historia 1a2.

    Många av dessa kurser kanske du hinner komplettera under din gymnasietid - det beror lite på vad din skola erbjuder. Svenska och Engelska ska din skola erbjuda obligatoriskt. Om du inte hinner läsa alla så kan du läsa upp dom på Komvux efter gymnasiet - det brukar sällan vara något problem.

    /Lena, Syv