Lukas
    Hej SYV, jag har gått teknik i ett år och till 2:an bytte jag till samhälle-beteende som jag nu har gått i ca två terminer så det blir för svårt om jag byter tillbaks. Om jag går ut med kanske E i alla ämnen efter 3:an finns det fortfarande chans för mig att bli något teknisk? Jag har inte en aning om hur allt fungerar efter gymnasiet.. Kommer jag att få något skitjobb då? Kan man gå om alla tekniska ämnen någon annanstans?

    Är verkligen orolig och jätte stressad över vad som som kommer hända efter gymnasiet :(

    Jag har svårt att bestämma mig vad jag ska göra och därför vänder jag mig hit för rådgivning då jag nu kommit till en del i livet där jag verkligen har svårt att bestämma mig.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Lukas,
    är det ngt som du verkligen vill jobba med?

    Rent allmänt, så finns det följande vägar att gå:
    1. starta eget och bli sin egen arbetsgivare
    2. söka anställning utan att gå en eftergymnasial utbildning
    3. söka eftergymnasial utbildning för att sedan söka jobb
    4. gå skriva in sig på Arbetsförmedlingen direkt efter studenten och be om hjälp där /praktik, arbetsvägledning/
    5. söka till komvux för komplettering av gymnasial utbildning
    6. se om det finns ngt. på andra ställen - som t.ex. Folkhögskolor; projekt i kommunen där man bor mm.

    Och så kan man göra allt samtidigt - söka jobb, olika typer av utbildning, skriva in sig på AF och se vad som finns att få hjälp med där - allt på en gång! Sedan väljer man i så fall - om man får flera erbjudanden samtidigt.

    Om du just nu känner att du inte alls vet vad du vill göra efter gymnasiet, råder jag dig att kolla igenom yrkena på http://www.framtid.se/professions/ & se om du "fastnar" för ngt.

    Alla högskoleutbildningar finns på www.studera.nu

    och alla yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se

    och just för YHutbildningarna vill jag lägga ett gott ord för. De är mellan 1 och 2 år /de flesta/ och leder allt som oftast till jobb direkt.
    Högskoleutbildningar är längre och ang. möjlighet att få jobb - så är det inte alls säkert att man får ngt.
    YH utbildningarna får lov att starta bara om behov på arbetsmarknaden kan påvisas, därför är det bäst chans att få jobb efter just en YH utbildning.

    Jag undrar varför bytte du från Teknik till Samhälle-beteende?

    Du frågar om du kan gå om alla tekniska ämnen någonannanstans. Svar: ja. På komvux, på ett naturvetenskapligt basår eller på en Yrkeshögskoleutbildning.
    Och du kan söka komvux, högskola & yrkeshögskola - samtidigt och få plats på alla tre samtidigt och välja sen. Du kan också söka & få jobb samtidigt. Om du får flera erbjudanden, väljer du sen. Om du får ett erbjudande som inte är in favorit, tycker jag det är bäst att börja jobba eller studera där man får plats och söka annat - och byta vid första bästa tillfälle. Allt är bättre än att sitta hemma, inte ha någon inkomst alls och känna att det "händer ingenting".
    Arbetsgivare anställer hellre en person som idag har ett "skitjobb" /som du kallar det/ än inget jobb alls.

    Går du i "tvåan" nu?
    Sök extrajobb under jullovet och extrajobb under våren och sommarjobb under sommarlovet - är mitt råd. Själva jobbsökeriet är också en värdefull erfarenhet. Oavsett vad för jobb man får - är det inkomst, erfarenhet och en Merit inför framtiden.

    Om man är aktiv, ser sig omkring, söker efter möjligheter, kommer med idéer och förslag - är chansen mycket större att man hittar rätt. Det kan ta lite tid, men det blir bra till slut.
    Om du är duktigt på ngt. eller kan bli duktig på ngt. - kommer det före eller senare att ge utdelning. Ibland måste man ha lite tålamod, men om du är aktiv och gör ditt bästa - kommer du till slut hitta en plats i livet, är du trivs. Jag är helt säker på det.

    Titta in på de länkar som jag skickar nu och återkom gärna om du har fler frågor.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Julia SYV