Hej Mathilda,

    för de som läser mot examensbevis på gymnasiet (eller på komvux) spelar ingen roll på vilket program man läser får att få veta vilka kurser som ger meritpoäng, läs gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/merit -- det är engelska 7, moderna språk 3 och 4 samt "högre kurser i matematik" som ger meritpoäng. Vilka "högre" kurser i matematik blir just för dig beror på vad särskild behörighet är på den högskoleutbildningen som du vill komma in på.
    T.ex om du vill söka till sjuksköterske-, arbetsterapeut-, fysioterapeut-, optikerprogrammet (eller ett annat program som kräver matte 2) får du merit(extra)poäng för högre kurser än matematik 2, alltså för matematik 3, 4,5 och/eller matte specialisering.
    Om man söker till ett högskoleprogram som kräver matematik 3, t.ex ekonomi-, civilekonom, fastighetsmäklarprogrammet då är "högre kurser" Matematik 4,5 och specialisering.
    Om man söker till högskoleutbildning som inte kräver matte för särskild behörighet, då ger redan matte 2 + 0.5 meritpoäng; exempel på högskoleutbildningar som inte kräver matte, för särskild behörighet, är juristprogrammet, utbildningar på konstfack och många olika fristående kurser på högskolenivå.
    VO är ett av de yrkesprogram där svenska 3 och engelska 6 är valbara kurser; det går att få ut examensbevis från VO med F i sv3 och eng6 eller utan att ha läst de kurserna. Men det är obligatoriskt att få godkända betyg i sv 3 och eng 6 för att få grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Tips! efter VO kan man komma in på många olika utbildningar inom yrkeshögskola. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se och nedan - några exempel på vilka utbildningar som kan finnas inom yrkeshögskola:
    steriltekniker-vardyrkeshogskolan-uddevalla-distans
    frans-schartaus-handelsinstitut/apotekstekniker-sthlm
    hermods-yrkeshogskola/tandskoterska-karlskrona
    stodpedagog-hermods-distans-goteborg
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-underskoeterska-anestesi-operation-och-intensivvard