Ali

    Hej MVH, Min fråga är om betyg och högskolan, Jag har A-B i matte 3-4-5 och B-C i fysik 1-2 men är väldigt dåligt med språket och mitt modersmål är inte Svenska och har mellan D-E där kan någon som jag tänka om att studera på högskolan, eller kan vi komma in en drömutbildning?!?!?!?!?!?!

    • Mikael :

      Vilken är din drömutbildning? Vilket yrke vill du helst kunna jobba inom?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om man har E i svenska som andraspråk, är man behörig vad gäller svenska att konkurrera om plats på svenska utbildningar på högskolenivå. Alla behöriga sökande konkurrerar om platserna och man kan konkurrera i flera olika urvalsgrupper. Sedan om man kommer in, blir det är fråga om att det kanske blir för svårt att följa utbildningen om man har begränsade språkkunskaper i undervisningsspråket.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ali,

    du skriver tyvärr inte om vilken din drömutbildning är. Vissa yrken kräver högskoleutbildning, andra - gör inte det. På www.framtid.se beskrivs över 2.ooo yrken. Det är tyvärr inte så att alla alltid kan komma in på sin drömutbildning och även om man kommer in på en utbildning så händer det ibland att man hoppar av för att det blir för tufft att studera. Att man inte kan undervisningsspråket tillräckligt bra kan bli en sådan orsak - att inte klara av utbildningen. Jag vill råda dig att försöka bli så bra som möjligt på svenska och även engelska. Man kan bara görs sitt bästa och om du gör ditt bästa måste du känna dig nöjd med det (för att du kan ju inte göra mer).
    Det finns så otroligt många olika yrken och olika möjligheter inom arbetslivet! Du kan kanske starta eget och skapa din egen unika framtid på arbetsmarknaden!
    Gör allt du kan för att lära dig så mycket svenska som möjligt i både tal och skrift! Titta på många olika yrken på www.framtid.se
    Tänk på att du kan jobba i några år först (i vilket yrke som helst, där du får jobb) och söka till din drömutbildning senare. Genom arbetslivserfarenhet får man många fördelar: man tjänar pengar och kan spara inför framtida studier när man kommer ha "magra inkomster"; man får veta mycket mer om sig själv och om arbetslivet.

    Liselotte