Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Leah,
    jag antar att din fråga gäller betygspoäng (meritvärde som också kan kallas för Jmf=jämförelsetal) som man konkurrerar med när man söker till gymnasiet, har jag rätt? :)

    I så fall så spelar det roll vilka betyg du har i ditt SLUTBETYG från grundskolan. Om du i ditt slutbetyg från grundskolan får in godkänt betyg i modersmål (t.ex danska eller annat språk) då kan du få fördel av det; det är nämligen så att 16 bästa/högsta betyg från Slutbetyget plussas på varandra och genererar en "siffra" som kan bli som högst 320, men om man har godkänt betyg i Moderna språk (som lästes som Språkval) så får det bli 17-de betyget, och i så fall får man som högst (kan ... om man har alla A-betyg i alla ämnen) uppnå 340 betygspoäng.

    Om du får något betyg i modersmål (danska) eller inte om du läser det språket i endast en termin, kan inte vi på FRåGA SYV svara på. Om jag fick gissa, så skulle jag svara att - Nej, det är för kort tid. Men fråga din lärare eller SYV på din skola i stället; de borde kunna svara på den frågan.
    Det är inte hur länge man läser, utan vilka Kunskaper man kan uppvisa i kursen/ämnet som betygsätts.
    Kika gärna på...
    info om hur man räknar fram den "siffran" med vilken gymnasieväljare konkurrerar om plats på gymnasiet finns bl.a på gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut

    Studie- och yrkesvägledare