Elev
    Hej, jag har sökt in till en högskoleutbildning som kräver någon av följande, matematik 2a/2b/2c för behörighet. Under gymnasietiden läste jag matematik 2b men fick dessvärre betyget F, denna kurs ingår i min examen. Jag har efteråt läst matematik 2a på komvux där jag blivit godkänd. Min fråga är hur mitt meritvärde kommer räknas ut, kommer mitt F i matematik 2b räknas in jämförelsetalet eller ”byts” detta betyg ut mot matematik 2a? Har läst lite olika men får inget direkt konkret svar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Andrea!
    Eftersom matematik 2 krävs för särskild behörighet till "din" högskoleutbildning då måste du ha godkänt betyg i matte 2 (2a eller 2b eller 2c) och du fick det betyget som en Komplettering, därför kommer du prövas endast i BII, kompletteringsgruppen och du kommer prövas med det meritvärde som du fick genom en komplettering, alltså betyget i matematik 2b kommer inte räknas in, utan det högre betyget, alltså i matematik 2a kommer att räknas in i stället. Förklaringen är den att du utan komplettering inte är behörig och kan därför inte prövas utan att komplettering räknas in.
    ***
    OBS! skulle du i framtiden söka till en högskoleutbildning där matte ej krävs för särskild behörighet, då kommer du till en sådan utbildning prövas både i BI och i BII - och i BI med det lägre meritvärde där matte 2b betyget räknas in och samtidigt i BII - med det högre meritvärde där matte 2a-betyget räknas in.