Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Hussein!
    Formellt sett så är man behörig läsa Matte 2b om man har godkänt betyg i Matte 1a.
    Så, du får läsa 2b och sedan 3b.
    Egentligen så behöver du bara godkänt betyg i just Matematik 3b (och inte i 2b) - om det är den kursen som krävs för behörighet.
    Du kan, alltså, bedriva självstudier på t.ex. www.matteboken.se och göra prövning i Matte 3b. Får du godkänt betyg i 3b, så blir du behörig.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : okej så de räcker med att bara läsa matte 3b ingen 2b elr 2a eller?
    • Milla : Ja! Du behöver godkänt betyg i Matte 3b. Det är det betyget som du måste kunna uppvisa för att bekräfta att du är behörig. ... Men Matte 3b bygger direkt på kursen 2b och om man saknar kUNSKAPER i Matte 2 - så blir det svårt att uppnå godkänt betyg i matte 3. Dock kan du genom självstudier skaffa dig kunskaper. Det är inte fel att läsa Matte 2b, men det är inget krav för att bli behörig. Komvux brukar inte ta in om man inte har godkända betyg i "underliggande kurser" för att de anser att man i så fall "saknar förkunskaper". På vilket sätt du får betyg i Matte 3 b (genom att läsa kursen eller genom att göra prövning) spelar - för behörighet - ingen roll.