Hogir
    Hej! Jag har läst mer än 2500, har 2800. Jag har F i ett ämne, min fråga är då? Kan det täcka det F jag har fått? Så att det inte påverkar meritvärdet.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Hogir!

    Svar på din fråga beror på:
    - Har du redan fått Examensbevis från gymnasiet?
    - Vilket program du läser (och inriktning)?
    - Vilken kurs du fick F i?

    Allmänt svar (eftersom jag inte vet svar på de frågorna, ovan, som jag måste få svar på för att kunna ge dig ett specifikt svar) är:
    i fall en kurs är markerat som "utökat" i Examensbeviset och den kursen inte krävs för behörighet och inte ger Meritpoäng, räknas inte betyg i den kursen in i ditt Jämförelsetal och därför gör ingen påverkan på Meritvärde.

    Svara på mina frågor & jag ska försöka hjälpa dig med rätt info och tips på vad som kan göras i din situation.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : Hej jag gick Naturvetenskapsprogrammet, och ja jag fick ett examensbevis. Jag fick underkänt i matematik 4.
    • Mikael : Om du redan fått Examensbevis - då räknas Meritvärde utifrån den "dispositionen av kurser" som redan är bestämt. Det är för sent att ändra det. Jag skriver ett nytt svar till dig också.
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Hogir!

    Om du har fått Examensbevis med 2800 poäng - då måste 300 p. vara markerade som "utökade kurser". Om Matematik 4 är en av de "utökade kurser", då räknas inte F i den kursen i ditt Jämförelsetal.
    Om Matematik 4 inte är markerad som en *utökad kurs, då räknas F i den kursen i ditt Jämförelsetal.

    Om du läste inriktning "Naturvetenskap" då var Matematik 4 en obligatorisk kurs för dig och obligatoriska kurser kan inte bli *utökade.

    Så här räknas ut Meritvärde:
    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde

    Jämförelsetal räknas ut på de 2500 poäng i ditt examensbevis som INTE är markerade som *utökade.
    De som är markerade som *utökade - räknas in enbart i två fall:
    1) om de krävs för behörighet till just den högskoleutbildningen som du söker just då
    2) om de ger meritpoäng.

    Med vänlig hälsning
    Mikael