Anna

    Om man har två gymnasieutbildningar, hur funkar det när man ska söka till högskola sen? Hur räknar man ut poängen? Räknas den andra gymnasieutbildning som merit eller inte? Eftersom att den inte "behövs" Jag vill gärna söka till psykologprogrammet men jag har väldigt dåliga betyg, vilka ämnen isåfall satsa på att höja sig i?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    att ha 2 gymnasieutbildningar är ovanligt, men förekommer. Om båda dina gymnasieutbildningar ger dig /var för sig/ grundläggande behörighet till högskolestudier, kommer Antagning.se basera uträkning av ditt meritvärde på det betyget som kommer ge dig högre meritvärde. I de fallen där det är möjligt att räkna på olika sätt, räknar antagning.se till sökandes fördel.
    Annars är din fråga mycket generellt ställt och går därför inte att besvara. Boka tid hos SYV på komvux. Gör högskoleprovet. Kika också på "liknande" yrken:

    Alkohol- /drogbehandlare

    Arbetsterapeut

    Barnombudsman

    Beroendeterapeut

    Beteendevetare

    DNA-coach

    Enneagramkonsult

    Familjerådgivare

    Grafolog

    Handledare i sorgbearbetning

    Kurator

    Livscoach

    Lyckoforskare

    Medium

    Mental coach

    Motivationspedagog

    Peer supporter

    Psykiatrisjuksköterska

    Psykologilärare

    Psykologisk coach

    Psykoterapeut

    Rättssociolog

    Sakkunnig krisstöd

    Samlevnadsexpert

    Samtalsterapeut

    Sexolog

    Sjuksköterska inom psykiatri

    Sjukvårdsrådgivare

    Skolkurator

    Sociolog

    Socionom

    Sömncoach

    Studie- och yrkesvägledare