Safiya

    Jag går på komvux och läser Natur 2 i två månader. Men jag har blivit extrem sjuk och kan inte skriva klart min labbrapport och plugga till provet som kommer nästa vecka. Jag redan fått underkänd på första provet så om jag inte klarar av nästa prov och labbrapporten då är det kört? Så jag vill veta ifall jag bestämmer för att hoppa av kan jag då komma in i komvux igen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    I det fallet du beskriver är det svårt att veta vilket skulle ge dig större chans att få läsa samma kurs igen. Om du har läkarintyg som du kan visa på komvux är chansen större att du får plats på samma kurs igen (vid avhopp eller F).
    Då det i vilket fall inte går att garantera att du får läsa samma kurs igen, skulle jag råda dig stanna kvar i kursen och göra ditt bästa nu, när du har studieplats.
    Om det blir så att du trots allt får F, försöker du senare få plats på samma kurs igen, och det underlättar om du visar upp läkarintyg på sjukdom som du hade då men som inte längre är ett hinder i dina studier- för att då borde komvux göra bedömning att hindret är ur vägen och du har förutsättningar att klara av att läsa och uppnå godkänd nivå.