Ida
    Jag har haft svårt med matte sen jag var liten. Och för att komma in på ett gymnasium så måste man ha minst E i svenska,engelska och matte.
    Jag riskerar att inte bli godkänd inom matten.
    Finns det möjligheter till att komma in ändå eller måste jag gå ett introduktionsprogram?
    Jag vill inte gå ett introduktionsprogram då inte det behövs, jag vill inte slösa bort 3 år på att nästan gå om grundskolan när jag bara behöver hjälp med matten.
    Hur ska man lösa detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ida, se på www.matteboken.se om du kan få hjälp av www.mattecentrum.se i en av deras Räknestugor. Du kan också söka hjälp hos speciallärare på din skola.
    Det är helt nödvändigt att få minst E i Matte från vårterminen i åk9 för att kunna komma in på ett Nationellt gymnasieprogram.
    Med F i Matte är man behörig att läsa på IM, Preparand, Programinriktat individuellt val eller Yrkesintroduktion, läs om de utbildningar på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM

    Sedan är det nödvändigt att få minst E i gymnasiematte, minst i en kurs Matematik 1a - för att kunna få gymnasieexamen, se på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Hjälpa som du kan få: prata med din mattelärare och fråga om du kan få hjälp av speciallärare/specialpedagog på skolan - undervisning i mindre grupper eller individuellt. Om misstanke finns om att du ev. har dyskalkyli (svårighet att hantera siffror) bör utredning göras om det - och i fall du får det "på pappret" har du rätt till mycket hjälp bl a får mer tid på matteprov, kan göra provet muntligt i stället för att skriva mm.
    Det är de bästa råden jag kan ge dig.
    Mvh Anna SYV