Julia
    Om man inte har läst morderna språk innan, men vill gå en linje där man måste läsa det. Blir det då automatiskt grundkursen när man skriver in vilket språk man vill ha på Dexter?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,
    om en elev som ej läste moderna språk på grundskolan kommer in på ett gymnasieprogram där läsa moderna språk är obligatoriskt, börjar hen med en nybörjarkurs, Tyska1, Spanska1 eller Franska 1. Se om du i Dexter kan välja en av de kurserna. På vissa skolor erbjuds flera språk, ex. Danska, Italienska, Kinesiska m.fl. Det är i så fall Danska 1, som exempel, som man väljer. Sedan kan man läsa vidare moderna språk 2 eller läsa ännu en annan nybörjarkurs i ännu ett annat språk, under åk2 på gymnasiet.
    Ett annat alternativ är att läsa sitt Modersmål /med det är endast möjligt om man har ett annat modersmål än svenska/.
    Om det - av någon anledning - blir så att du ex. kommer in på Tyska 3 eller Spanska 3 eller Franska 3 direkt, borde det gå att ändra när du börjar på gymnasiet (för att det är ju inte möjligt att hoppa över två kurser och börja på nivå 3, utan att ha läst språket förut).
    Vänligen
    ANNA