Albin
    Hej! Funderar på att bli psykolog, men känner inte för fem års utbildning nu på en gång. Dock är jag sugen på att läsa lite kurser, och har då sett att man kan läsa kurser som ligger i programmets plan, som fristående kurser. Till exempel kan man läsa utvecklingspsykologi som fristående kurs. Det finns också psykologi 1, som går igenom grundläggande saker och så. Nu till min fråga; om jag läser dessa kurser, som man sedan läser på programmet, behöver man läsa om kurserna igen när man går på programmet, eller har man "ledig tid" på de kurser man redan läst?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Albin,

    i en situation som du beskriver i din fråga - ansöker man om "tillgodoräknande" och i fall bedömning görs av de utbildningsansvariga att kurser är desamma eller motsvarande - behöver du inte läsa om dem, utan kan hoppa över dem.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    • : Okej, tack! när ska man göra denna ansökan? :)
    • Liselotte : Ansökan om tillgodoräknande gör man efter det att man kom in på programmet.