Lotta
    Hej,
    Jag har sökt till en skola utan för Göteborgsregionen som då är mitt ansökningsområde hur är det då kan jag bli antagen till både skolan utanför regionen och en av skolorna jag sökt inom Göteborgsregionen eller blir jag ändå bara antagen till ett av mina val?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lotta;
    olika gymnasieantagningskanslier samordnar sina antagningar mer och mer för varje år. Tanken är att man är ANTAGEN på en skola. Men i praktiken händer det att man blir antagen (eller Kan bli antagen, av misstag...) till en skola inom varje Antagningskansli, pga dålig samordning. För eleven är det många ggr en fördel, då eleven kan sent (mitt i sommaren) bestämma sig och välja en plats och tacka då Nej till andra platser, men för andra elever som väntar på vad du bestämmer dig för och för personal på antagningskanslierna och på gymnasieskolorna är det en nackdel, för det blir krångel och förseningar.

    Alltså
    du kan pga du sökte genom olika antagningskanslier få flera Antagningsbesked, som inte är samordnade och på så sätt få fler än en ANTAGEN-besked.

    Hur uppdelningen mellan olika antagningskanslierna - vid gymnasieantagningen i Sverige - ser ut, se http://antagningskanslier.se/